maanantai 20. toukokuuta 2013

Osta kaunis tiki tiki ja muita terkkuja Rodokselta

Heissan! Olen jo pikkuhiljaa päässyt takaisin koti-rytmiin vaikka alkuun se oli niin vaikeata, nimittäin totuttautua ykkösluokan hotellin all inclusive-palveluista kodin itsepalvaluun :) Reissumme oli todella ihana ja näimme melkein kaikki nähtävyydet, sillä vuokrasimme auton. Autolla oli Rodoksella todella helppo liikkua. Saarihan on vain n. 75-80 kilometriä pitkä eli sama matka kuin meiltä Hesaan. Molemmilla rannikoilla kulki "isot" tiet ja niiden varrelta sitten aina käännyttiin kohteeseen mihin oltiin menossa. Helppoa kuin heinän teko!

Me kävimme tietenkin Rodoksen kaupungissa ja vanhassa kaupungissa (kahtena päivänä), Lindoksella ja kiipesimme Akropolille, kävimme Attovariusta ihailemassa (Rodoksen saaren korkein vuori), Epta Piges eli seitsemällä lähteellä, Kalitheassa sekä kiipesimme hotellin lähellä olevalle luostarille ja sieltä oli ihan mielettömän upeat näkymät. Huokaus.

Ruoka hotellissamme oli todella hyvää ja sitä oli todellakin riittävästi. Isossa salissa oli 7-8 noutopöytää täynnä mitä erilaisimpia herkkuja. Meillä kuului siis kaikki maksettuun hintaan eli aamiainen, lounas, päivällinen ja yöpala (jote emme syöneet kertaakaan, sillä olimme silloin jo unten mailla). Lisäksi klo 10.00 avautui allasbaari, josta sai juomaa, jäätelöä ja toasteja&sämpylöitä. Klo 17.00 asti oli myös ulkona pikkuinen herkkunurkka, josta sai poppareita, hedelmäsalaatti- ja vihersalaattiannoksia, lämpimiä toasteja, sämpylöitä ja croisanteja. Aulabaarista sai tietysti myös juomia. Minä lähinnä verotin tuota kahvikantaa, mutta kyllä tuli maisteltua erilaisia drinkkejäkin ja tykästyin Pina Coladaan. Ja kylmä olut nyt maistuu helteellä todella hyvältä. Lihoin matkalla vain puoli kiloa, joten osasin syödä ihan normiannoksia. En siis kertaakaan ollut ähkynä. Toisaalta, söinkin aika paljon just salaatteja ja kasviksia ja ne oli niiiiiin hyviä!!

Mieheni oli siirtänyt parhaat palat kamerasta jo talteen, mutta minä sain sieltä vielä muutamia kuvia, joita voitte ihailla. Tämän postauksen ylin kuva tuolla, on kooste kukista. Otin kukkakuvia ihan vaan teitä viherpeukaloita varten, olkaa hyvä ja ihailkaa :)

Aloitetaan kuitenkin Emman rakkaan pehmolelun kuvasta. Hän sai tämän nallen sisareltani synnytyslaitokselle ja siitä asti ovat tyttö ja nalle olleet erottamattomat! Eräänä päivänä kun palasimme retkiltämme hotellihuoneeseen, löytyi nalle näin kauniisti Emman pyjaman kanssa aseteltuna. Niin on tyytyväisen näköinen pehmo, ettei ole tosikaan :)

PS. Anni! Saatat tunnistaa pyjaman? Tuo on se minkä ostin Ranskasta itselleni. Ihana ihana pyjama, mutta oli mulle pieni :( Onneksi oli passeli Emmalle!

Näissä kuvissa on Lindoksen kaupungin rinteiltä bongatut kirjontatyöt (työt oli siis levitelty kalliolle ja siitä niitä sai sitten ostaa ken tahtoi. Minä tyydyin ihailemaan). Oli peittoja, tyynyliinoja, pöytäliinoja jne. Niitä muutama nainen möi siellä turisteille. Kun me kävelimme heitä kohti Emman kanssa, emme sillä hetkellä puhuneet mitään, mutta niinpä naiset vain tunnistivat meidät suomalaisiksi ja huutelivat "osta kaunis tiki tiki". Hauskaa. Nämä kuvat ovat mieheni ottamia. Minä otin kyllä kännykälläni lähikuviakin, mutta en ole niitä saanut siirretyksi koneelle. Klikkaa kuvia, niin ne isonevat, ehkä niistä vähän näkee mitä naiset siellä möivät.

Rodoksen kaupungista bongasin kaksi käsityöliikettä vierekkäin ja huusin innoissani "pysäytä pysäytä" ja mieheni tietysti etsi pian läheltä parkkipaikan ja niin me pääsimme Emman kanssa ostoksille. Mitään ihmeitä ei kylläkään ollut... Ostin kaksi puuttuvaa DMC:n lankaa joiden numerot muistin. Eikö ole älytöntä, mennä nyt Rodokselle unelmalomalle ja ostaa kaksi lankatokkaa! No, löytyi lisäksi jotain nahkanyörejä Emmalle koruaskarteluun ja saimme ihailla isoja nappikokoelmia. DMC:n langat muuten maksoivat 0,90 e/tokka. Nahkanyörit maksoivat 0,35 e/metri. Samaisia nyörejä Emma osti käsityömessuilta 3 e/2 metriä, joten nuo Rodoksen hinnat olivat tässä kohtaa aika edulliset.

Greek cats: Kissoja siellä oli vaikka kuinka. Siis villejä. Tai no, olivat kyllä kovin tottuneita ihmisiin, joten eivät niinkään villejä. Suloisia tietenkin kaikki. Lentokoneessa olin onnekas kun sain istua naisen vieressä, jonka ystävätär on asunut Rodoksella 80-luvulta ja he käyvät kylässä pari kertaa vuodessa. Nytkin olivat olleet siellä 3 viikkoa. Hän osasi kertoa tavallisesta kreikkalaisesta perheestä ja elämästä, ja mihänhän kyselin ummet ja lammet! Kissat olivat yksi huolenaiheeni, mutta hän kertoi, että niistä pidetään jo aika hyvin huolta nykyään ja Rodoksen saarella on jokin kissa"asuntola" (ulkoalue, jossa kisuja ruokitaan) johon kissoja voi tuoda. Koiratkin ovat jo saaneet kunnioitusta ja niistä pidetään huolta toisin kuin esim. vielä 80-luvulla. En nähnyt koko reissun aikana kuin noin viisi kulkukoiraa.

Meillä oli matkamme aikana kaksi juhlaa. Poikamme täytti 17 vuotta ja sitten oli äitienpäivä. Tässä kuvassa minä poseeraan äitienpäivälahjoissani. Miehei osti minulle tämän kreikkalaisen mekon ja siihen sopivat korut. Aivan ihana ja ainutlaatuinen lahja. Hän oli päättänyt jo ennen matkaa, että äitienpäivälahja hankitaan paikan päältä :)

Seuraavaksi alankin suunnitella häälahjaksi saamaani Italia matkaa (saan valita ajan ja paikan). Olen miettinyt syyskuun alkua ja Garda-järveä. Onkohan Casa Cenina lähelläkään?? Heh. Mutta siis, Garda-järveltä voisi tehdä retkiä mm. Venetsiaan ja Garda-järvi on aina ollut toiveissa. Olen innokas kuulemaan Italian vinkkejä, joten saa jättää kommentteihin tai laittaa sähköpostia pilvipeili@yahoo.com

Ai niin, ihan unohtui - tärkeä asia! Pistelinkö reissun aikana? Sitähän te pohditte... Toki minulla oli työ mukana ja se oli tämä Emmulin valikoimasta oleva Points de Reperen Mini Banania (vanhasta mainosjulisteesta malliksi tehty). Kivan värikäs työ tehdä etelässä :) Ja sain sen valmiiksikin!

Seuraavaksi aloitan jonkin joulukaleterityön... salaisuuksia salaisuuksia.

Terkuin Kirsi
ps. mulla on taas yksi muutamaa jälkipistoa vaille valmis joululahjatyö hukassa. Ei yllätä enää ketään, vai mitä! Mutta luotan siihen, että tämäkin kadonnut löytyy...

1. Voi miten kivalta reissunne kuulosti, kuvat niin aurinkoisia!Pari vuotta sitten olimme Rodoksen kaupungissa, oli oikein mukava reissu meilläkin silloin.
    Hauska pistely:)

2. Ihania kuvia. Ei Casa Cenina mitenkään äärettömän kaukana ole Gardalta :-) Pohjois-Italiassa nyt ainakin...

3. Mukavalta matkalta kuulosti!Italia ja Ranska muun muassa mulla olisi toiveena joskus matkustaa. Kenties jo tänä vuonna jompaan kumpaan maahan.

4. Erityis-kiitos heti alkuun upeista kukkakuvista,
    kauniisti tehty ajattelit erikseen meitä "Kukka-keijuja" :)

teillä oli varmasti aivan ihana matka ja voi kirsi kun sä oot nätti tuossa kreikklais-mekossa :)
    Toi väri sopii sulle niin hyvin ..

Usko tai älä mutta minä olen ollut kouluikäisenä vanhempien kanssa juuri siellä Garda-järvellä kaksi kertaa lomalla. Lähdimme sinne uudestaan koska tykästyimme niin paikkaan ,ihmisiin ja tunnelmaan.Ihmisiinkin oli helppo tutustua kun mun isä puhui Italiaa..
    Opetteli kielen viisikymppisenä parissa vuodessa :)

Oli upeat maisemat,kaunis järvi ja huikean korkeita vuoria..
    ja miten kivaa olikaan ottaa satmasta aina laiva jä lähteä päiväretkelle vastarannan kaupunkeihin.
    Matka järven yli ei kestä kaun..

-me asuttiin molemmilla kerroilla Malcesinessä ,kaupungit ovat hyvin samantyylisiä muistaakseni valittiin paikka lähinnä hotellin ison uimaltaan ja kaupungin hyvän uimarannan perusteella :)

5. Kivankuuloisia lomatunnelmia ja kauniita kuvia. Katsopas vain, kun löytyi sulle turkoosi kreikkalaismekko :). - Juu, kyllä ne kadoksissaolevat työt löytyvät, ennemmin tai myöhemmin. Ei kyllä uskoisi, että sulta mikään katoaa, niin hienossa järjestyksessä kun kaiken pidät, mutta tekevälle sattuu.

6. Ihana kreikkamekko ja ihania matkakuvia ja juttuja, olipas kiva lukea ja katsella.
    Joko joululahjat on löytyneet :)? Ei ne sitten ole siellä kansiossa, minne aina laitat kaikki viimeistelyä vailla valmiit työt :D.

7. What a lovely dress! Lovely needlework! Lovely flowers!